środa, 11 września 2013

JAK USZYĆ PIŻAMKĘ DLA DZIECKA

Zacznę może od tego, że ostatnio totalnie nie mam wam co pokazać. Oczywiście szyję, ale nic oryginalnego, szałowego, no takiego zapierającego dech :). Szyję sobie najzwyklejsze ciuchy dla córki, bo totalne pustki zapanowały w jej szafie. I tak ostatnio powstały dwie piżamki, żadna rewelacja, ale pokażę i przy okazji mały instruktaż - może komuś się przyda :)
Na początek zdjęcia owych piżamek - proszę mnie nie posądzać o sadyzm nad dzieckiem, bo owe podbite oko to efekt zderzenia z kolegą w przedszkolu, a po drugie te artystyczne plastry na ścianie są po literkach, które nam odpadły i teraz dumam jak je przymocować, aby się trzymały :)






Jedna piżamka powstała z takiej frotowej koszuli

Druga powstała z jakiegoś dresu welurowego, ale zdjęcia przed ciachaniem zapomniałam mu zrobić.
A tworzymy to tak:
1. Bierzemy jakąś aktualną bluzkę dziecka, składamy na pół, rękawki chowamy pod spód i odrysowujemy. Tak nam powstanie tył. Przód zaś tworzymy tak, że na tym tyle zaznaczamy kreseczką gdzie zaczyna się dekolt i łączymy z początkiem ramienia. Następnie do tego wyrysowanego tyłu z zaznaczonym przodem przykładamy kalkę i odrysowujemy przód z zaznaczonym dekoltem. Wycinamy.




2. Teraz czas na rękawki. Przykładamy rękaw do kartki, odrysowujemy, wyrównujemy linie i wycinamy.



3. Potem czas przenieść to na materiał, odrysować i ważne pamiętajmy o zapasach na szwy. Ja daję 1 cm, zaś dół oraz podwinięcie rękawków to 2 cm.

4 Kolejna czynność to wycięcie elementów bluzki z materiału. Przód , tył i rękawki tniemy z materiału na pół złożonego pamiętając o nitce prostej.Trzeba jeszcze pamiętać o lamówce wykańczającej dekolt - u mnie szerokość to 4 cm, a długość zależna od wielkości dekoltu. I tu jeszcze jedna uwaga - wszystko zależy od materiału z jakiego szyjemy i od lamówki, jeśli to wszystko jest elastyczne to nie musimy robić żadnych rozcięć. Mój dekolt nie był rozciągliwy więc zrobiłam rozcięcia, które można wykończyć w dowolny sposób.

5. Następnie pozostaje szycie - moja kolejność wygląda tak:
-przyszyć przód do tyłu na ramionach
- wykończyć dekolt lamówką i jeśli planujemy to zrobić rozcięcie
-przyszyć aplikacje jeśli takowe planujemy
-środek rękawa umieścić na zszyciu ramienia przodu i tyłu i przyszyć rękaw do pachy
-zszyć za jednym zamachem od początku rękawa, poprzez pachę, bok,aż do dołu bluzki; analogicznie z drugim rękawem

6. Kiedy bluzka gotowa możemy zabrać się za spodenki. I tak przykładamy jakieś pasujące obecnie na dziecko gatki do kartki. Spodenki złożone na pół. Odrysowujemy, wycinamy i szablon gotowy.

7. Następnie przykładamy szablon do materiału pamiętając o nitce prostej i odrysowujemy. Zanim przystąpimy do wycinania pamiętajmy, aby zaznaczyć zapas na szwy ( u mnie 1cm), podwinięcie dołu (u mnie 2cm) i na górze tyle ile wciągana przez nas gumka + 2 cm (potrzebne to 2 na ładne zwinięcie i luz aby gumce nie było ciasno :). Jak już to zaznaczymy to rach ciach 4 razy lub 2 na złożonym materiale i gotowe. Jak widać na poniższym zdjęciu przy piżamce frotowej nie starczyło by mi materiału na długie spodnie, powstały więc krótkie, a to oznacza że długość spodenek możemy modyfikować zależnie od potrzeb.

8. I kolejność szycia spodenek:
- jeśli tniemy z materiału złożonego na pół to nie mamy potrzeby zszywania zewnętrznych boków, tak że zszywamy tylko przód i na pupie
-następnie zaczynamy szycie od dołu wewnętrznej nogawki, poprzez krocze i kończymy szycie na dole drugiej wewnętrznej nogawki
- wykańczamy dół spodenek
- wykańczamy górę, robimy tunelik pod gumkę, przeciągamy gumkę i koniec
Tadam- cieszymy się piżamą. Wiem, że opis szycia bez zdjęć pewnie nie fajnie się prezentuje, ale moje piżamy powstały w ciągu godziny, z dzieckiem uwieszonym na ramieniu(bo ono chce nową piżamkę do spania), telefonem w ręce i już zabrakło czasu na zdjęcia. Będę jednak szyła jeszcze jakieś piżamki to wrzucę zdjęcia ich powstawania.
 I witam wszystkich nowych obserwatorów w mojej wirtualnej krainie :)

30 komentarzy:

  1. Dla mnie nawet tak proste rzeczy jak dziecięca piżamka, jeśli własnoręcznie uszyte, są fantastyczne :-) No i bardzo użyteczne :-) Zazdroszczę recyklingu :-) No i fajny tutek :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatny tutek. Dla dorosłych ludziów też chyba tak można. A to wygląda na szybsze szycie niż robienie wykroju z Burdy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że można,tylko jeśli ma być to recykling to potrzebujemy nie co większych rzeczy :)oj zdecydowanie szybsze, mimo iż lubię robić wykroje z burdy to trwa to tyle że w ciągu godziny to ja może wykrój będę miała, a gdzie szycie?

      Usuń
  3. no tak użyteczne to są :) mam dużo ciuchów do przeróbki,więc chwilowo to tylko recykling w grę wchodzi

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne piżamki :) Dodawaj śmiało wszystko co uszyjesz, ja chętnie pooglądam i zainspiruję się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo będę wrzucać wszelkie ciuszki dla małej :)

      Usuń
  5. Super :-) ja się bawię w Burdę i niestety masz rację że dużo czasu zajmuje zrobienie samego wykroju ... a skąd bierzesz ciuchy do recyklingu? własne zasoby? czy wyszukujesz w SH ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo widzisz z burdą jest tak, że oni umieszczają modele które czymś sie tam wyróżniają, mają ozdobniki i to dlatego tak długo trwa. A jak sie szyje coś codziennego to już warto pójść totalną drogą na skróty :) Co zaś do ciuchów to dostałam górę rzeczy, całkiem fajnych i często markowych firm,dobrych gatunkowo, więc teraz maniacko tworzę z nich ciuchy:)

      Usuń
  6. ale słodka jest ta piżama z serduszkiem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na żywo jest tak milutka, że sama bym sobie taką sprawiła:)

      Usuń
  7. Słodkie piżamki na błękitne sny. Tak się rozbuchałaś z szyciem ,że własny kąt niedługo będzie niezbędny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. On już od dawna jest niezbędny, mąż mnie z domu chce z tym eksmitować:)Mam nowo zakupione mieszkanie i teoretycznie mam już upatrzony kącik dla siebie tylko ciągle się nie składa, aby go zrobić

      Usuń
    2. Zagroź mężowi, że Ty go eksmitujesz jak Ci nie pomoże :)
      Życzę szybkiego zrobienia kąta i masy takich pięknych uszytków.

      Usuń
    3. Co do literek na ścianę- może klejem do przyklejania dekorów? Albo zszywaczem, jeśli zszywki nie będą wam przeszkadzać.

      Usuń
    4. Próbowałam klejem i niestety po jakimś czasie odpadają :( Chciałam też gwożdziki ale to jest ściana betonowa i trzeba by kołki wsadzać, a szkoda mi ściany, bo z czasem mała wyrośnie i będzie chciała inaczej udekorować pokój

      Usuń
  8. Piżamki wyglądają bardzo profesjonalnie. Aż ciężko uwierzyć, że tak szybko je uszyłaś :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ekspres był bo mała chciała już i teraz:)dzieki:)

      Usuń
  9. Śliczne piżamki Tosia napewno będzie w nich miała same kolorowe sny :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Tosia w piżamkach made by mama świetna, brawo ja podziwiam za szycie odzieży;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda ślicznie <3
    Zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie mam już na stanie tak małego "Ludzia" , któremu mogłabym szyć takie cudne pidżamki , ale swego czasu przerabiałam wszystkie mężowskie ciuchy na ciuszki dla synów ... Dzisiaj już dzieciaczyny przerosły Tatusia więc .... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pozostaje szycie z materiałów :) choć powiem ci że ja dla siebie też często szyję z recyklingu tylko że ja jestem dość drobna, a ciuchy jakie dostałam w spadku są bardzo wielkie

      Usuń
  13. ojaaaa.... ależ prosto to wygląda!! :D
    moja maszyna ostatnio się kurzy.. pora to zmienić! zwłaszcza, że w te słoty to zawsze jakaś logiczna aktywność i nie "zapodaje" jak na przykład lakier do paznokci ;)
    Dzięki!

    pozdrawiam cieplutko, Cholera Naczelna z 4cholery.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo to jest bardzo proste a na bazie bluzki i spodenek można uszyć właściwie wszystko:)

      Usuń
  14. Witam! Pierwszy raz zaglądam w poszukiwaniu inspiracji na piżamkę dla Malucha i jest - cudowny opis i pomysł. Dziękuję Ci, będę szyła po niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń

Dziekuje za wszelkie komentarze i odwiedziny w mojej kolorowej krainie oraz zapraszam ponownie :)